Rabu, 31 Oktober 2012

** Yea....nak balik kampung..RAYA!

Hari nie saya dah cuti...cuti awal sehari sebelum raya...excited kan?..hehe..sebenarnya plan ngan husband nak balik awal ke kg nak tolong apa2 yg patut utk majlis aqiqah puteri ke-3 kami. Majlis nie akan dibuat pada hari raya pertama di rumah mak di kampung....

Lagi pun, husband perlu ke rumah pak cik yang nak sembelih lembu utk mewakilkan kpd pakcik tue bg tujuan aqiqah anak kami nie. Nie contoh lafaz untuk aqiqah/korban.... di petik drp ; http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/qurbandanaqiqah.htm
(tak tanya la plak husband saya mcm mana dia ckp dgn pak cik lembu tue..:)

Orang yang mewakilkan berkata: "Aku wakilkan atas diriku untuk menghasilkan penyembelihan qurban untuk diriku (atau aqiqah untuk anak ku...)." Orang yang menerima wakil menjawab: "Aku terima sebagai wakil untuk menghasilkan penyembelihan qurban untukmu (atau aqiqah untuk anakmu...)."   (PERINGATAN: Orang yang menerima wakil hendaklah melaksanakan penyembelihan dan tidak boleh diserahkan tanggungjawab menyembelih kepada orang lain).

Berbalik kpd citer td..Pagi2 lagi husband dah hantar amani dan aleesya ke rumah pengasuh. Husband masih keje hari nie tp dia ckp nak halfday jer....jadi tinggalla saya dan yasmin (yasmin dah start cuti sekolah)..tinggal kami berdua mudahlah ckit nak ngemas rumah dan kemas barang2 yg nak di bwk balik ke kg....anak dara manja nie pun bolehla tlg apa2 yg patut (hrp2 xdala dia nak wat prangai..huhu) maka sesi mengemaspun bermula...sblm tue breakfast dulu ngan min...abis jer breakfast nasi lemak (beli jer) & segelas kopi o panas..saya start dr dapur...baju2 kotor masuk mesin, tuang DYNAMO, setting apa2 yg patut & tinggalkan. Spray MR MUSCLE atas ‘table top’, lapppp jer.........(sejak pakai spray nie yg kotor2 dan berminyak mmg mudah tanggal, tp kalo rajin masak dan jarang2 cuci ...mmg pakai spray apapun kena tonyoh byk kali supaya ianya bersih sampai keluar bintang2 tue...huhu). 

mesin full auto nie mmg sesuai utk org yg 'malas' cam saya...ops! bukan 'malas' takda masa wo..key.....
spray jangan tak spray...hohoooo

Abis di dapur, masuk plak ke bilik. Tarik cadar bagi kemas2, ketuk2 bantal dan susun cantik2 (cantikla sangaaat.....hwa...hwa..), baju-baju atas katil yg menimbun tue lipat dan simpan dalam almari, amik hanger utk gantung baju-baju kerja & baju sekolah min, lipat comforter dan cadar yg dah kering (husband saya mmg suka cuci cadar, boleh kata 2 mggu sekali mesti dia tukar cadar baru.........bukan baru beli, baru dicuciiii..). bab2 kebersihan nie mmg dia alert la....bagus jugakla sbb anak2 saya semua ada alahan termasuklah dia...haha..abis jer ngemas bilik..mesin pun dah berlagu ding..dong...ding... tandanya baju sudah pun boleh dijemur...amik baju dan sangkut dihanger...oleh krn nak balik kg 2-3 hari jadi baju2 ni saya sangkut di ampaian yg mmg saya tmptkan dlm bilik. Skrg musim hujan, jadi saya bwk masuk ampaian kat luar tue ke dlm bilik...(inipun slps byk kali baju diampaian basah dek hujan bila balik keje..xpasal2 kena cuuuuci balik...letih sudah..)..abis jemur baju saya rest jap...letih wat keje2 ni wlu dlm rumah jer....





bilik my lil princess - sblm
selepas dikemas - mesej yang nak saya sharekan adalah tak perlu pun nak cantikkan bilik dengan deko2 bagai...cukuplah sekadar kemaskan katil dan susunkan apa yg ada...bila dah kemas sedap mata memandang maka perkataan 'CANTIK' akan keluar dengan sendirinya dlm hati ataupun mulut (apsal mulut kamu terjuih keluar...maksudnya apa?...tak cantik?...suka hatila...mmmm...ADA AKU KISAH.......)
sblm dikemas



































selepas dikemas takdala kemas sangat pun ...cuma atas katil tue takdala bersepah macam sebelum tue.rimas tengok...

Masa rest2 tue kepala dok berputar2 dah ‘baju apa nak bawa? bopa helai? keperluan lain yg perlu dibawa? pampers? Susu?’ soalan mcm xbyk tp penat memikir..yela..saya pikir ni bukan utk saya sorang jer tapi utk 5 ORG... U C?..Bila kepala byk berpikir maka kaki tgn pun xsenang hati. Maka saya teruskan mengemas brg2 dan meng ‘iron’ baju utk di bwk balik ke kg...Lastly inilah hasilnya....taraaaa.........

(jgn pelik yer knapa saya harus bwk kipas kecil tue...itu utk aleesya yg mmg sentiasa perlu kipas...ngeee)

sebelum
selepas masukkan barang, inilah jadinya SENDAT..
Sementara menunggu husband balik keje saya tlg susunkan brg2 dlm kete..(slalu keje2 nie husband yg buat tp hari ni dia call xdpt balik awal, jadi saya terpaksala buat utk jimatkan masa, nti dia balik siap2 trus boleh balik kg)...
SENDAT sudah di dalam bonet kereta, tak tahu nak letak mana....tempat duduk belakang plak jadi mangsa saya gantungkan baju-baju yang dah siap 'iron' nie...AMIK KAU...huhu...KAU ADA?........

EH!! Pernah ke org buat mcm nie? Byk2 bergantung mcm nie..dah mcm dlm almarikan....lantakla...janji balik kg nanti xpyh berebut2 iron.:)

Bila dah selesai susun brg dlm kete, tiba masanya bersihkan rumah...badan dah letih tp terpaksa teruskan jugak usaha murni tue..takut nti lepas balik raya sibuk dgn anak2 xsempat nak vakum rumah (dah lama niat nak vakum nie, tp takde masa, takde tenaga dan takde aura ‘rajin’ tue...huhu). Saya vacum satu rumah dr bilik tido, ruang tamu, ruang mkn dan dapur...(dapur pun vacum?..xheran pun sbb dapur saya besarnya sekangkang kera jer...haha).

Settle vakum rumah baru pandang jam tgk2 dah pukul 2.00 petang...haaa...patut rasa letih sgt. tiba2 perut terasa lapar..Saya ‘arahkan’ min mandi..dia pun dah minta air vico cicah roti..rupanya anakku nie dah lapar...sian min...tunggu abah balik bwk makanan tp tak sampai2 lagik...saya pun terus bersihkan diri dan bersiap2 menunggu husband tersyg...dlm menunggu-nunggu tue terlelap jugak kejap...lastly husband balik jam 2.30ptg dan kami bertolak ke rumah pengasuh amik amani dan aleesya sblm terus balik ke kg.
~.....hoo..ho...balik kg....hooo...ho...balik kg..
hati girang....~ ( eh! betul ke lirik nie?..mmm...ntah..huhu )


Tiada ulasan:

Entri Popular