Isnin, 18 Mac 2013

Jom Test Size & Speed Blog anda!

Assalamualaikum

Hari nie masa tengah ber blogwalking saya terjumpa info cara nak test blog kita sama ada berat atau normal. Selalu juga saya jumpa blog yang best-best dan cantik tapi bila nak buka satu-satu entri atau nak 'scroll' bukan main lembab dan memakan masa. Akhirnya nak tak nak saya terpaksa tutup blog tersebut dan cari blog yang lain. Kan rugi tue, baru pengunjung nak datang ke blog kita, dah timbul masalah blog kurang 'MESRA'. Jadi Pengunjung akan ke blog yang lain. Huhu..

Jadi saya pun cuba test size dan speed blog saya menggunakan link ini http://www.iwebtool.com/speed_test

Saya hanya perlu masukkan alamat blog saya dan CHECK.
Hasilnya size blog saya hanya 73.97 KB. Seeloknya size blog kita bawah dari 100 KB, barulah ia akan lancar dan cepat di loading. Bagi korang yang size blog lebih 100KB cuba kurangkan size background, header atau widget yang bling2.

Ok itu saja yang saya dapat share hari ni. Ceria-ceria selalu!

2 ulasan:

Hafizul berkata...

Wahhh baru tahu..hehe..blog pondok kecil bawah 100..kira ringan lagi la kan..

Unknown berkata...

a'ah..blog yang ringan mudah nak loading.

Entri Popular