Isnin, 27 Mei 2013

Masker buatan sendiri

Assalamualaikum

Watpa tue korang? Jam dah pukul 10.30 malam. Anak-anak dah tidur. Habis tengok MasterCHEF Selebriti sambung tengok cerita Misiku Kuza. Sambil tengok-tengok tv, lappy pun bukak jugak depan mata. Dah lama tak belek-belek cerita di FB. Tengok cerita kawan-kawan lama. Waktu sekolah dan belajar di U. Walaupun berjauhan tapi kenangan dengan kawan-kawan masa belajar dulu tetap dihati. Banyak kenangan suka duka bersama kawan-kawan. Sejak tingkatan satu saya dah hidup berdikari di asrama selama 5 tahun dan sehinggalah masuk U selama 5 tahun setengah. Maknanya 10 tahun setengah saya banyak habiskan masa bersama kawan-kawan. Yang paling best dan selalu saya ingat adalah masak nasi  goreng, tom yam ayam dan ikan bilis goreng + telur + bawang merah dalam rice cooker. Tiap-tiap malam gilir-gilir masak untuk jimatkan budget. Bukan senang nak dapat kawan-kawan yang sekepala dan sanggup bersusah payah bersama macam nie. Miss U kak Ja dan kak Ifa.....:)

Ok, cerita tentang save budget nie saya teringat masker buatan sendiri. Ha! nak save kan budget bolehlah buat masker sendiri. Lagipun masker buatan sendiri nie dah comfirm selamat dari campuran bahan kimia. Hasilnya pun macam pakai masker yang kita beli di kedai. Bahan-bahannya pun mudah jer. Cuma perlu godek-godek barang-barang yang ada dekat dapur. Cara nak sediakan pun cepat, tak sampai 2 minit pun boleh siap. 

Bahan-bahan masker :
1/2 biji telur
1 sudu kecil madu - melembabkan kulit dan membersihkan kulit mati
1 sudu kecil beras yang ditumbuk halus - membersihkan kulit mati dan melicinkan kulit
1/2 sudu kecil gula - mencerahkan kulit
Tisu (tebukkan lubang untuk mata, hidung dan mulut)

Cara-cara :
i) Campurkan semua bahan di atas dan kacau sehingga sebati.
ii) Sapukan campuran masker di atas sikit demi sedikit di atas muka.
iii) Letakkan tisu perlahan-lahan di atas masker dan pedap-pedapkan sehingga ia melekat elok di muka
iv) Biarkan selama 30 minit @ sehingga kering
v) Tarik masker yang sudah keras perlahan-lahan dan cuci muka anda.

Taraaaa!!!! ok jer kan pakai masker nie. Tak boleh bercakap dan kerut-kerutkan dahi. 

TARA!!!! hasilnya muka kita akan lebih licin, glowing dan cerah. :) 
Bila la boleh jadi muka gebu gebas macam nih....huhu
Ini pakai mode e-potrait.
 Jadi tak nampak langsung saki baki jerawat yang ada. Terus muka jadi licin dan lembut gitue!

Kalau rajin pakai masker nie, tentu hasilnya boleh jadi macam mode e-potrait di atas. Cumanya kena rajin dan tiga princess tue tidur lebih awal dari saya. Kalau saya tertidur dulu @ sama-sama tidur, tak dapatlah nak dapat kulit cantik camnie kan...:)

Sekian.

Tiada ulasan:

Entri Popular