Isnin, 24 Disember 2012

~ Tabahnya hati seorang IBU (part iii)



Alhamdulillah…Tok dah sedar subuh tadi. Walaupun separa sedar sekurang-kurangnya beliau boleh mendengar dan memberi tindakbalas positif. Beliau juga selalu terkejut. Saya dimaklumkan bahawa pagi tadi doctor mengikat kedua-dua belah tangan dan kaki di katil kerana beliau terkejut agak kuat. Walaubagaimanapun, petang tadi ketika saya melawatnya doctor dah membuang ikatan tersebut. Mungkin gegaran akibat beliau terkejut berkurangan. Bengkak di muka, tangan dan kaki beliau juga semakin berkurangan berbanding semalam. Namun kaki kirinya tidak dapat bergerak. Doktor memasang dua buah lampu kecil di hujung kaki beliau kerana oksigen tak sampai ke kaki. Lampu tersebut berfungsi bagi membantu mengalirkan oksigen ke kaki. Bagaimana prosesnya saya kurang pasti. Itula yang nurse beritahu tadi tapi saya tak sempat bertanya banyak sebab ada orang lain yang nak masuk melawat tok. Wad ICU hanya dibenarkan dua orang pelawat sahaja melawat pesakit dalam satu-satu masa. Jadi saya terpaksa keluar bagi memberi peluang kepada ahli keluarga yang lain masuk melawat.

Semasa saya melawat beliau, saya lihat beliau banyak kali terkejut. Setiap kali terkejut, hanya badan, kedua-dua belah tangan dan kepala sahaja bergerak kuat. Tekanan darahnya juga agak rendah dengan bacaan 97/53 berbanding semalam dengan bacaan 106/64. Saya sempat melakukan ujian pendengaran dan tindakbalas kepada beliau.

Ujian pertama : apabila saya membaca Al-Fatihah dan mengucap dua kalimah syahadah, beliau diam. Tidak terkejut. Mungkin beliau dengar.

Ujian kedua : apabila saya tanya “tok…tok dengar tak mi cakap. Kalau tok dengar mi cakap, tok kejit mata”. Beliau kejit mata. Maknanya beliau dengar dan faham serta boleh memberi tindakbalas positif.

Saya nak pasti lagi. Saya cuba lagi. Sebab kadang-kadang mata beliau terkejit-kejit juga. Sebelum saya bertanya, saya pastikan beliau tenang dan matanya tidak terkejit. Sekali lagi saya tanya soalan yang sama.

“tok…tok dengar tak mi cakap. Kalau tok dengar mi cakap, tok kejit mata”. Beliau kejit mata. Hati saya sedikit berbunga sebab responnya yang positif. J

Agak lama saya diam. Saya perhatikan wayar-wayar yang berselirat di tubuhnya. Mesin-mesin di kiri kanannya. Saya ternampak kantung plastik berisi air kecil. Beliau sudah boleh membuang air kecil. J. Di sebelah kanannya ada satu kantung plastik lagi. Saya difahamkan kantung plastik tersebut berisi darah dan nanah yang masih ada di dalam perut beliau dan ia keluar sedikit-sedikit. Sekali lagi saya cuba melihat respon daripada beliau. Saya tanya soalan yang sama.

“tok…tok dengar tak mi cakap. Kalau tok dengar mi cakap, tok kejit mata”. Kali ini beliau terkejut. Badan, tangan dan kepalanya bergegar. Kuat. Tapi mulutnya seperti ingin katakan sesuatu. Tapi beliau tak mampu berbuat demikian. Wayar oksigen yang dimasukkan ke dalam mulut dan disalotipkan di atas dan bawah bibir beliau mungkin menganggu pergerakan mulutnya. Sesekali beliau kelihatan seperti nak termuntah. Sedih bila melihat keadaannya begini. Sebelum saya beredar saya bisikkan di telinganya.

 “tok..yus kirim salam. Mi balik dulu. Assalamualaikum”. Beliau tenang…

Tiada ulasan:

Entri Popular