Khamis, 13 Disember 2012

~ Mungkin ada hikmah disebaliknya ~


Rasa-rasanya zaman ini ada lagi tak orang yang sentiasa rendah hati, sentiasa betolenrasi dan selalu memaafkan orang lain dengan ikhlas tanpa ada sedikit pun keraguan dalam hatinya bahawa kesalahan itu akan diulangi di lain masa.

Setahu saya orang yang bersedekah tidak akan berkurang harta bendanya melainkan Allah akan menambah keberkatan terhadap hartanya. Begitu juga dengan memberi kemaafan. Allah tidak akan merendahkan martabat seseorang  yang memaafkan melainkan kemuliaan. J

Tetiba entri petang nie sedikit emo….sedih…mmm saya sangat sedih…sedih bila dapat memo nie…. L


Pagi nie saya ada seminar. Jabatan saya menjadi urusetia bagi majlis seminar tersebut. Pagi nie saya agak lewat bertolak ke pejabat daripada biasa. Jadi agak kelam kabut dan tak sempat berfikir apa-apa selain tiba di tempat seminar jam 8 pagi. Sebelum sampai di tempat seminar saya belok masuk ke kawasan opis. Teringat nak ambil sesuatu di opis then baru nak ke tempat seminar di bangunan lain berdekatan opis juga. Bila tiba di opis, parking full, nak ‘block’ kereta lain pun full. Jadi saya parking di tempat seseorang nie yang kebetulannya memang kosong. Lagipun saya fikir kejap ja nak park dan nak naik opis ambil barang then terus ke tempat seminar dengan kereta.

Bila dah ambil barang yang diperlukan, saya jumpa kekawan yang lain. Juga nak bawak barang ke tempat seminar. Jadi saya tolongla bawak barang-barang tue. Masa nie dah tak ingat langsung pasal kereta sebab selalu parking kat tempat yang betul. huhu.. Dah gendong barang-barang tue (takde la berat manapun cuma besar je la), saya pun jalanla sama-sama ke tempat seminar yang letaknya lebih kurang 200m daripada bangunan opis. Masa ni hanya teringat urusetia di tempat seminar, tentu dah ramai peserta yang datang dan nak daftar. Dalam hati “aku kena cepat nie, mana tahu bantuanku  diperlukan”. Sesampai di ruang pendaftaran, memang betul bantuanku diperlukan. Seorang urusetia pendaftaran ada urusan lain, jadi saya pun ganti tempatnya. Untuk pengetahuan korang saya ditugaskan untuk jadi pelapor. Lebih kurang macam pencatat minit semasa panel memberi ceramah. Jadi sebelum ceramah berlangsung, bolehlah saya hulurkan bantuan kepada yang memerlukan…(ikhlas nie J )

Itula patutnya hari nie saya happy sebab Seminar Pemahaman Program Bandar Selamat anjuran jabatan saya telah berjaya diadakan dengan baik dan lancar. Walaupun persiapan sehari sebelum majlis diadakan agak kelam kabut dengan persiapan tempat, rehearsal dan penyediaan beg cenderati yang masih di  kedai, kertas kerja yang baru di terima daripada agensi berkaitan dan perlu dibuat salinan. Menyusun, mengagihkan dan memasukkan semua bahan-bahan seminar di dalam beg sebanyak 250 unit. Nampak mudah tetapi perlukan guna tenaga yang mencukupi dalam masa yang terhad. Namun  semangat kerjasama dan ke’kawan’an yang tinggi, maka semuanya dilakukan sehingga selesai dan sempurna. Ramai peserta yang mengucapkan syabas dan ada yang angkat tangan macam nie                 sebelum balik.

Mungkin jamuan makannya yang best sampai tiga kali (jamuan awal pagi, jamuan lepas perasmian dan makna tengahari). Lauk pun banyak. Panel yang dijemput pun best-best. Siap ada demo orang ragut, bergaduh, kena belasah dan sebaginya…yang penting peserta enjoy dan faham apa yang nak disampaikan dalam seminar nie…”BANDAR SELAMAT”. Banyak penerapan elemen-elemen mencegah jenayah dari segi fizikal yang cuba diterapkan oleh agensi kerajaan, swasta, NGO dan sukarelawan. Tapi hakikatnya masih banyak kejadian jenayah yang masih terjadi…Timbul persoalan adakah susunatur, rekabentuk dan infrastruktur fizikal yang disediakan di sesuatu tempat menjadi punca berlakunya jenayah atau pembangunan insan yang lemah punca utamanya? Renung dan fikirlah…tepuk dada tanya selera (mmm…tetiba lapar….berseleranya…nyum nyum).

Berbalik cerita tadi, korang rasa patut tak saya mendapat memo ini? Memang salah saya dan saya pun dah minta maaf pada tuan punya tempat. Tuan punya tempat pun dah bertolenrasi. Tapi saya masih hairan. Memo itu ada atas cermin depan kereta kecil saya. Maknanya untuk saya tapi dari siapa?..bukan tuan punya yang ‘adiahkan’ untuk saya. Patutkah memo tu diletakkan di situ? KITA? Maknanya penulis memotue kenal siapa saya. Kenapa tak call atau bagi tahu saya  supaya ubah kereta atau cakap saja. Mungkin niat pemberi memo itu baik dan sekadar mengingatkan saya supaya lain kali jangan buat lagi…tapi saya rasa baru SEKALI INI saya ‘ter’park kereta disitu.  Terima kasihla buat pengirim memo sebab sedarkan saya. Siapalah saya di dunia ini dan juga di bangunan itu. Sedih ~**~

Nota:

Bersabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya Allah SWT telah mewahyukan kepadaku: "Bertawadhulah hingga seseorang tidak menyombongkan diri terhadap lainnya dan seseorang tidak menganiaya terhadap lainnya.(HR. Muslim).

Rasulullah SAW  bersabda,    “Sombong adalah menolak kebenaran dan meremehkan manusia.” (HR. Muslim)

Tiada ulasan:

Entri Popular