Khamis, 29 November 2012

~ Ohhh! Handset

Jam baru menunjukkan pukul 8.50 malam. Mata saya dah terkejit-kejit…pedih. Ngantuknya. Aleesya dah tidur. Yasmin asyik melayan cerita di TV9. Cerita Anakku Ghazali bukan cerita Anakku Sazali arahan P.Ramlee tue yer. Cerita nie versi  moden. Watak utama tentulah Ghazali yang dilakonkan oleh Ngasrizal Ngasri. Bapak Ghazali pun dilakonkan oleh Ngasrizal Ngasri. Cerita nie mengisahkan Ghazali yang sangat nakal dari kecil sehinggalah dewasa. Penceritaannya lebih kepada humor dan lawak. Tapi saya rasa cerita nie banyak lawak bodoh jer….huhu. Saya tak minat sangat cerita lawak bodoh nie kecuali MR. BEAN.


Mmm…maknanya?


Takde maknanya….Hwa hwa hwa.…

Dah…dah…CUKUP!!!!... Jari jemari saya yang runcing nie dah petik remote TV tukar ke channel 104 Astro Ria. MasterChef episod akhir malam nie. Peserta pun dah tinggal empat orang. (berani la tukar channel sebab Yasmin dah tertidur. Kalo dia tak tidur lagi, tentu dah terpancul muka kecut-kecut masam dan disusuli dengan heak heeak heeeaaaaaaakkkkkk reyau (menangis la).

Oklah korang.. Mukadimah di atas yang panjang berjela tue iklan jer yer hehe. Sebenarnya saya nak cerita kisah princess sulung saya hari nie. Pagi tadi yang agak sibuk (saya mekap tebal sikit hari nie sebab nak pergi buat kad pengenalan baru di Jabatan Pendaftaran Negeri. Kononnya nak gambar dalam ic tue nanti nampak cantik. Mmm cantikla saaangaaaaaTTTTT…ngee). Dah siap mekap, saya pun masukkan botol susu Aleesya, puting kosong Aleesya, mainan getah Aleesya, botol air masak Yasmin dan pensel warna Yasmin dalam beg. Kemudian saya capai handbeg merah saya tue dan beg barang anak-anak, masukkan ke dalam kereta. Saya suruh Yasmin naik kereta cepat sebab jam dah pukul 7.30 pagi (selalu paling lewat saya keluar rumah jam 7.20 pagi). Saya dukung Aleesya, buka almari kasut dan capai sandle warna merah. Kunci pintu rumah, letak Aleesya atas tilam yang dah tersedia di tempat duduk penumpang dan pastikan Yasmin dah naik kereta sepenuhnya. (kalau hanginnya mendung, sebelah kaki dalam kereta, sebelah lagi kat luar…silap haribulan tutup pintu kereta terkepit kaki hmmmm reyau lagi). Undur kereta, kunci pagar dan terus pecut ke rumah pengasuh. Pecutpun 40km/sejam jer sebab rumah pengasuh jauhnya beribu milimiter(MM) dari rumah saya (sebelah taman jer, hahahahaaaa). Eeeiii cam nak lempang jer pereka cerita tak bertauliah nie huhuhuuuu.

Lepas salam dan muaaahh muaaahh** saya pun memecutla bagai nak rak ke opis…Alhamdulillah selamat jugak sampai opis dan punch card jam 7.58 pagi…huiishh sib bek punch card tak merah, kalau tak…. dah tambah satu kerja nak isi borang sampai opis lewat dan cipta ntah apa-apa jer alasan. (tapi kalau korang nak tahu saya nie tergolong di dalam group pekerja yang berdedikasi sebab saya jarang sampai lewat ke opis kecuali bawak anak ke klinik. Bab-bab masa nie, setakat hari nie saya masih cemerlang hokeyyy!).

Bila dah duduk kat meja opis, biasala benda yang mula-mula yang akan saya keluarkan dari handbeg adalah handset..tapi gagau punya gagau tangan saya masih tak dapat pegang handset dalam handbeg tue…sah handset tertinggal kat rumah…dalam hati dah berbisik-bisik dah…”rehat nanti kena balik rumahla ambil handset. mmmm MALASNYA…”.

Jam 10 pagi :
En. Husband telefon opismate saya. Soalan cepu emas nie pun keluar
“mana handset?”.
Saya dengan penuh yakinnya menjawab “tertinggal kat rumah”.
“ye ke. Bukan dah bagi dekat min ke? Nak beli handset baru ke?”
“deekat Min?” dengan nada konfius…
“tadi Min hantar message kosong. Pastu abang telefon, min angkat. Dia cakap ibu tingal handset. Min bawak handset ibu”
Haaaaa….hoooooo…macam tue ek…maknanya ibu yang salah sebab tinggal handset dan Min macam penyelamatla sebab ambil handset ibu dan bawak ke rumah pengasuh….(mmmmm korang rasa macam mana?...konfius macam mana Min boleh ambil dan bawak handset tue).. masih dalam keadaan konfiusssss mmmmm..

Nampaknya waktu rehat nanti nak tak nak kena juga pergi rumah pengasuh ambil handset saya tue balik…dalam otak nie asyik terfikir jer saper la yang akan di ‘call’ dan di ‘message’ oleh Min. Melambungla bil bulan nie (tapi part nie saya tak risau sangat sebab bil telefon en. Husband yang bayar. Jadi yang harus risau adalah en. Husband hokey J)

12.30 tengahari :
Saya dah keluar opis. Nasib baik hari nie bos takde. Line clear…hohooooo…sesampai di rumah pengasuh, Min keluar. Nampak je wajah Min, saya terus terjah “Min ambil handset ibu ek? Tanpa jawapan, Min masuk dalam rumah dan cari sesuatu dalam handbeg dia…handbeg ok…handbeg ANGRY BIRD lagi….ada….terus saya ambil handset tue dan check kat inbox, send items dan call in/out. Bagus…en.husband tak perlu risau tentang bil yang akan melambung tue sebab Min  takde la buat banyak call out dan send message. Masa saya check handset tue,  banyak jugakla soalan saya pada Min. “macam mana la Min boleh ambil handset ibu nie?”Min ambil handset ibu dekat mana?””awat Min tak bitau kat ibu, Min ambil handset ibu?”bla bla bla bla…..(semua soklan saya tak ada jawapan).

TETIBA “Heakk heeakk heeeaakk nak balik. Min nak balik...” tetiba jugak rasa baju saya ditarik-tarik. Alamak! Budak manja nie terserot (tersentap) dah. Hati nipisnya tue dah tercalar. Makcik ngasuh cerita “tadi bila makcik tengok Min main handset, makcik tanyala handset sape tue, Min?” Min jawab “handset ibu”. Lepas tue, makcik cakapla jangan main handset tue, pergi simpan dalam beg...teeerus min terseroooot....mmmm macam tue pun nak amik hati Min nie...memang princess saya yang sulung nie mudah benor la terguris hati..itu belum tinggi suara atau marah yang betul-betul...

Puasla saya pujuk suruh dia duduk jap kat rumah ngasuh sampai habis waktu kerja. Tak makan saman betul budak nie...nak ikut balik jugak...siap meraung raung....makcik ngasuh tue pun pujuk “ diam..diam nanti orang dengar”. Makcik ngasuh tue tak tahu (mungkin dah tahu tapi dia tak cerita jer kat saya...ha ha ha haaa). Jiran keliling rumah mungkin dah bosan berjiran dengan kami anak-beranak sebab Min dan Amani memang kaki nangis...suara pulak tak payah guna mikrofon sebatu boleh dengar..ha amik kau!. Dah banyak kali pujuk tak menjadi jugak, akhirnya saya bawak Min naik kereta keluar cari pisang goreng. Dalam kereta Min bagi saya ayat nie “ibu baaiiik”. Senyum...pusing punya pusing goreng pisang takda jadi saya belikan je air kotak, biskut dan gula-gula...dalam hati “dah dapat gula-gula tue ok dah kot. bolehla hantar budak nie ke rumah ngasuh”.

Tak sempat pun stereng kereta tue menghala ke rumah pengasuh, terdengar ayat nie “Min nak balik rumah tok Min...” hah! Amik kau. Hang ingat dekat ke nak balik Bukit Selambau...akhirnya saya bagi dua pilihan nak pergi rumah ngasuh atau opis ibu. “opis ibu” (mmm dah agak jawapan tue L). Saya balik rumah, suruh Min tukar baju then bawak dia ke opis. Dalam perjalanan pergi opis “ibu, gheta (kereta) ibu cantikla”....senyum. mmm pandaila hang sebab dah berjaya ikut ibu ke opis...

mood: $@k!T j!w@...

Tiada ulasan:

Entri Popular