Jumaat, 21 Jun 2013

Adusss!!! Letihnya tanam rumput karpet

Assalamualaikum

Wah! hari nie memang hari yang hebat untuk saya. Seawal jam 5.30 pagi dah bangun. Kalah bangun time hari kerja. Selalu bangun jam 6 pagi tapi hari nie saya ingat cuti dan petang-petang nanti kalau letih bolehlah tidur balik. Cover 1/2 jam awal bangun tue (itupun nak berkira kan? kan? kan? mmmmmm). Ada satu plan saya nak buat pagi nie. Apapun sebelum nak realisasikan plan tue saya perlu masak untuk sarapan dan tengahari siap-siap. Sebab apa-apa yang akan terjadi selepas saya realisasikan plan saya tu nanti tak adala saya kelam kabut nak memasak dan takut tak ada kuderat, makanya makan tengahari kena tapau di kedai. Huuuu takmo lah den asyik-asyik makan di kedai. Bosan tau!

Dalam perancangan nak start plan saya tue jam 7 pagi. Tapi masa dok syoookkkk memasak tak sedar jam dah pukul 7.30 pagi. Selesai memasak saya dan en husband sarapan sesama dulu. Anak-anak sedap jer tido....Aleesya yang bangun jam 6.30 pagi pun dah sedap tidur balik dalam buaian. Pandai en husband tidurkan balik sebab kalau si Aleesya tue dah bangun, apa-apa plan pun tak akan menjadi. Asyik-asyik kena tengokkan dia. Huhuhuhu....(panjangnya muncung mulut tuh!...hahaha)

Panjangnya intro kuiz hari nie kan.....:) 

Saja...

 Nak tahu plan apa yang saya nak buat tuh?

Jeng...

Jeng...

Jeng..........

plan tue adalah 

TANAM RUMPUT KARPET !!!!

Tanam rumput karpet sebelah sliding door teratak kecil saya. :)

 Sebelum nak tanam tue, biasala kena cabut rumput. Bukan sikit rumput di laman tepi nie....tak sempat nak ambil gambar...tapi tak tipu tau...memang banyak rumput liar tumbuh. Apatah lagi hujan selang dua hari sekali minggu lepas. Semalam menunggu juga hujan turun supaya tanah kat luar tue tak adala keras sangat. Senang nak cabut rumputkan... Tapi bila tunggu tak ada plak dia nak turun. Huhu sedihnya...Tapi oklah walaupun tak hujan semalam, tanah tetap lembap dan memudahkan rumput-rumput di cabut. Suka :)

 Jangan silap tengok yer. Dekat tempat rumput karpet baru ditanam tue je kawasan yang saya dan en husband proses pagi tadi. Yang dekat belakang yang ada kotak-kotak kayu tue ialah plot tanaman herba dan sayur-sayuran saya. Ala ingat tak saya nak buat vegetable garden dulu tu...Lama tak update tentang Vege garden tu. Nanti ada masa saya update hokey....senyum lagi :) (senyumkan sedekah...:)..)

 Walau ruang yang nak ditanam rumput karpet tue tak adala besar mana tapi 3 jam kot nak settlekan jadi elok macam nie. Dari jam 7.45 pagi sampai 10.30 pagi. banyak dah kalori terbakar. Slim saya dan en husband minggu nie. Tak yah dah nak berjogging bagaikan..Peluh dah mencurah-curah keluar...Hahaha

Pokok bunga dalam pasu tu asalnya satu saya letak tepi sliding door dan satu lagi sebelah buaian dekat depan rumah. Tapi hari nie saya dan en husband alihkan pasu ke atas tanah supaya bila tengok dari dalam rumah, nampak bunga-bunga putih yang merimbun tue. Sejuk mata memandang tau tengok laman berwarna warni dengan pelbagai variasi warna bunga. :)


 Pokok nie perlu letak di bawah matahari kalau nak dia keluarkan bunga yang banyak. Sepasu lagi pokok yang saya letak di sebelah buaian tue tak banyak bunga macam nie sebab tak kena matahari. Bunga perlukan matahari. Jadi.... jaangan pisaaaaahkaan.....bunga dan matahaaari....(baca dalam nada lagu hokey....:b)

Pokok bunga nie pun. Perlu letak bawah matahari. Pokok nie saya semai terus atas tanah bawah matahari. Tak adanya nak lindung-lindung dengan pokok atau bakul-bakul apa nak elak matahari. Kesannya ia cepat membesar dan berbunga. Manakala ada satu gengam biji benih saya semai di atas tanah jugak tapi di bawah awning rumah, matahari petang jer dapat. Pertumbuhan anak pokok lambat dan sampai sekarang saiz pokok masih rendah (separuh tinggi daripada pokok di atas ni) dan tak de langsung ciri-ciri nak berbunga. Rasanya sekarang pertumbuhannya di peringkat masih remaja gitue ha!. Rasa cam nak alihkan pokok yang remaja-remaja tue ke tempat yang kena panas terus tapi masa tue masih tak ada lagi. 
Biar la dulu...(@ pun biarlah dia dewasa dan berbunga di situ..:b)

Selesai sesi mencabut rumput, samakan tanah dan pasir, tanam rumput karpet, alihkan pokok dan pasu-pasu ke tempat yang lebih sesuai dan kemas barang dan kawasan tepi sliding door tue, saya pun masuk ke rumah dengan perut yang berkruk...krak...kruk..krak...Padahal baru 3 jam kot sarapan pagi dengan bihun goreng... Nasib baikla bihun goreng tue saya buat lebih...:) En husband pun sama...lapor...tapi tak sempat saya makan, dia dah habis berpinggan-pinggan bihun goreng. 

Nasib baik ada lagi...
kalau tak....gooooreng balik!!! 
Mmmmm boleh tak cam tue? 
erk! 
napa tak boleh plak? 
BOLEHLA.....:b

Tapi yang tak bestnya petang tadi saya baring-baringla kejap. Ye la nak cover balik bangun awal pagi tadi dan letih menanamkan. Tapi lepas sejam golek sana, golek sini...Adussss!!!! baru perasan tak dapat tidur. Sakit satu badan. Huhuhu..

Salah siapa nie ? ? ?

Saya ke ?

Tak kan kena warm up dulu baru boleh tanam rumput ?

Dah macam nak jogging kena warm up- warm up kan!

En husband pun sama....

Tapi tak apa la saya kan orang kampung...
Dulu masa kecik-kecik ok jer tolong ayah tanam pokok sayur dekat kebun...Lagi banyak hokey!
UNTUK STOK JUAL.
Tak ada sakit-sakit pun. Mmmm ker masa tue saya buat kerja main-main. Ayah jer bersungguh-sungguh. Mmm baru rasa susah payahnya ayah mencari rezeki kecik-kecik dulu untuk anak-anaknya nih. :)

Hari nie saya dah buat kerja bersungguh-sungguh...

Ok la tue janji dapat keluarkan peluh, laman pun cantik. 

Barulah terlaksana 

RUMAHKU SYURGAKU!

Suka... :)





2 ulasan:

Unknown berkata...

Cantik bunga tu. Ada nama spesis x. Tgh dok plan hobi fardenibg ni tq

Unknown berkata...

yg warna warni tu namanya bunga zinnia

Entri Popular