Khamis, 22 November 2012

APA ITU PARABENS?

Parabens adalah bahan kimia yang digunakan sebagai pengawet. Ia digunakan untuk melawan bakteria dan kulat. Hampir semua parabens yang digunakan sebagai bahan pengawet adakah buatan manusia dan bukan dari sumber semulajadi. PARABENS boleh diserap melalui sistem kulit, darah dan penghadaman.

Parabens boleh didapati dalam syampu, krim pelembap, gel bercukur, gel pembersihan, pelincir peribadi dan ubat gigi, juga digunakan sebagai bahan tambahan dalam makanan. Contoh parabens dalam kosmetik adalah ethylparaben, butylparaben, Methylparaben, isobutylparaben dan propylparaben. Hah..sebelum ni saya tak pernah check kandungan ni dalam produk-produk harian yang saya guna. (jom pergi check sekarang semua produk dalam bilik air tuh!!!.ngee.) Nampaknya lepas nie berpinaula bijik mata dok menilik kandungan di belakang produk yang nak dibeli...

Nie kesan negatif daripada parabens:
i.       mempercepatkan proses penuaan kulit
ii.      meningkatkan risiko wanita membangunkan estrogen-positif kanser payudara
iii.     mengganggu sistem pembiakan lelaki

Jadi kalau uolls ada alami alahan atau kesan negative akibat penggunaan produk kosmetik seperti radang kulit, ruam serta kemerahan, kesan sensitiviti kulit dan sebagainya uolls boleh hubungi .

Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan, Kementerian Kesihatan Malaysia
Tel        : 03-78835400
Fax        : 03-79562924
Laman web    : http://www.bpfk.gov.my
@
Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia
Tel    : 03-78774741
Fax    : 03-78730636
Email        : info@standardsusers.org
Laman web    : www.standardsusers.org
Bilik air 1 : semua produk-produk yang ada nie BEBAS parabens :)

Bilik air 2 : ini pun BEBAS parabens...berpinau bijik mata saya menelek belakang boto-botol produk dalam bilik air saya nie. Apa-apapun sekarang saya tak perlu risau lagik. Semuanya boleh digunakan tanpa was-was..:)
Pesanan ikhlas dari saya : Sebelum uolls beli apa-apa produk kosmetik, uolls perlu pastikan produk yang dibeli adalah berkualiti dan selamat untuk digunakan.
Jangan sampai dah abis duit beli kosmetik… lepas tu pulak kena abiskan duit beli ubat sebab alahan akibat penggunaan kosmetik yang uolls tak beware kandungannya... :) 

1 ulasan:

Unknown berkata...

Takde paraben tapi ada sles/sls tak? Sodioum laurate sulphate

Entri Popular