Selasa, 14 Mei 2013

Kek Coklat Moist plus topping cair

Assalamualaikum

Hujung minggu lepas,  saya dan en husband teringin nak makan kek coklat dengan topping coklat yang meleleh-leleh tue. Selalunya saya beli jer di Petronas Jalan Tanjung Bendahara. Kek yang dijual di Petronas nie memang sangat menepati citarasa saya sekeluarga. 

Tapi bila selalu sangat beli dah jadi jemu dan rasa nak makan kek dari air tangan sendiri plak. Bila dah dapat resepi macammana nak buat topping yang meleleh-leleh tue saya pun cubalah buat. Eeemmm nyum nyum! sangat mabeles. Kalau simpan dalam peti ais bagi sejuk sikit baru makan lagi sodapppp! Lagi satu petua untuk mendapatkan topping yang sedap ialah menggunakan coklat masakan jenama KC. Petua nie yang saya dapat dari kakak saya (Safura Shamer), salah seorang baker yang glamour di Pulau Pinang dan Sungai Petani. 


Coklat masakan Jenama KC
Kek Coklat Kukus

Bahan A
3/4 cawan gula
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
1 cawan minyak
** Semua bahan di atas dimasak sebentar di atas api yang perlahan

Bahan B
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bokarbonat
1 sudu kecil baking powder
** Semua bahan di atas diayak

Bahan C
3 biji telur
* Di Blend

Cara-caranya :
1) Masukkan bahan B dan C ke dalam bahan A.
2) Kacau sehingga sebati.
3) Kukus selama 45 minit @ sehingga masak.

PETUA
** Panaskan air sehingga mendidih dahulu sebelum masukkan adunan kek untuk dikukus.
** Tudung pengukus perlulah di balut dengan kain supaya airnya tidak menitik di atas adunan kek.


Topping Coklat @ Ganache

Bahan-bahannya :
200gm coklat masakan (saya guna 2 ketul coklat masakan jenama KC)
1 sudu besar susu pekat
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar butter
3/4 cawan air panas

Cara-caranya :
1) Panaskan susu cair dan susu pekat (menggunakan kaedah double boiler)
2) Masukkan coklat masakan yang telah diracik dan kacau sehingga cair.
3) Padamkan api dan masukkan butter. Kacau sehingga butter cair. Curahkan 1/2 coklat masakan ke atas
     kek.
4) Biar 15-20 minit supaya coklat meresap ke dalam kek.
5) Panaskan balik 1/2 coklat masakan tadi dan masukkan air panas (menggunakan kaedah double boiler)
6) kacau sehingga sebati dan curahkan ke atas kek.

Tiada ulasan:

Entri Popular