Jumaat, 22 Mac 2013

Ayam Panggang Lada Hitam

Assalamualaikum

Salam Jumaat dari saya sekeluarga. Biasalah cuti hujung minggu nie dari bangun pagi hingga ke tengahari sibuk dengan rutin mengemas rumah, mencuci baju, memasak dan uruskan anak-anak. Hari ni saya buatkan cucur udang untuk sarapan pagi. Dah siap sarapan saya sempatlah google resepi ayam panggang bersos lada hitam. Teruja sangat nak google resepi nie sebab dalam peti sejuk tue ada lagi sikit baki sos lada hitam. Nak habis tarikh luput dah. Jadi kena habiskan segera. Resepi yang saya dapat nie nampak sedap dan mudah dimasak. Tapi saya olah sedikit resepi nie mengikut bahan yang ada dan citarasa saya.

 Bahan-bahan:

1 ekor ayam

5 ulas bawang putih- tumbuk 


1 inci halia - tumbuk 
1 sb lada hitam - tumbuk (tambahkan kpd 2 sb lada hitam)
1 sb sos lada hitam (tambahkan kpd 2 sb sos)
1 sb sos tiram 
1 1/2 sb madu (tak letak sbb tak ada)
1 sb gula  (letak 2 sb gula nak ganti madu)
1 1/2 sb garam atau secukup rasa 
butter / minyak zaiton (saya gantikan dengan minyak jagung)
1 sb kicap pekat (ini saya suka-suka tambah sendiri, hehe)


  • Bahan-bahan yang perlu ditumbuk tu saya blend kan tapi tak sampai halus. Cara kerja orang malas kan. Huhu (OPS! Bukan malas tapi nak cepat..haha)
Caranya:

1.   Campurkan semua bahan dgn bahan yg ditumbuk dlm satu bekas, kacau rata. 
2.   Perapkan ayam dgn bahan yg dicampur lebih kurang 2 jam. (saya sempat perap  1 jam sahaja sebab dapat resepi nie dah jam 11 pagi, jam 1 tengahari dah nak makan jadi kena pandai-pandai adjust masa untuk membakar pulak)
3.   Bakar ayam selama 1 jam hingga 1 jam 20 min atau hingga masak dlm oven 200'C api atas bawah (bergantung kpd oven masing2). Bila ayam separuh masak, sapu dgn butter/minyak zaitun. (saya tak ada oven, jadi saya guna pembakar macam gambar di bawah selama sejam dengan api perlahan)
4.   Balikkan ayam semasa membakar.


Ayam yang sudah siap untuk diperap. Saya nak bakar sekor-sekor macam nie.
Jom kita bakor je, bakor ye !hehe
Balik-balikkan ayam 15 minit sekali supaya ia masak di semua bahagian.
Three princess nie pun menyibooooook jer kat dapur. Kalau dapat tolong ibu takpa la jugak, ini tolong ngaco je keje. huhu
Saya gunakan penutup kuali supaya ayam di bahagian atas tetap mendapat haba yang secukupnya untuk masak.
Tara! Dah pun siap dimasak. Nampak sedapkan..memang sedap. Rasanya kalau letak madu lagi sedap. Nanti saya nak buat lagi tapi nak letak madu pulak. Cubalah!
J Ayam Panggang Lada Hitam Ala Mimi  J 


Dipetik dan disunting daripada Suka Duka Kehidupan

Tiada ulasan:

Entri Popular