Selasa, 12 Mac 2013

Kepala Pusing


Assalamualaikum

Kelmarin saya dapat Medical Leave (MC) atau cuti sakit sebab cirit-birit. Hampir 7 hingga 8 kali masuk ke tandas. Letih tue tak payah cakapla. Memang lesu satu badan. Tak tahu tersilap makan apa. Sebab malam sebelum tu saya, en husband dan anak-anak makan nasi tomato, depa ok je. Sebelah pagi pulak saya dan ofismate makan ayam bakar cicah air asam. Depa pun ok je. Doktor cakap mungkin perut saya yang tak tahan.

Lepas balik dari klinik, ingat nak kemas baju-baju atas katil yang dah bertimbun mengalahkan ketinggian Bukit Tinggi (hehe nampak sangat menipu) tapi rasa tak ada tenaga. Nak tidur memang dah tak mengantuk. Nak tengok TV pun tak ada mood. Lagipun tak ada cerita yang menarik. Jadi saya update la apa-apa yang patut dalam blog. Itupun kepala dah pusing-pusing macam nak pitam. Sampai malam kepala macam pusing lagi. Bila check tekanan darah, rupanya tekanan darah saya rendah iaitu 109/52. Sangat rendahkan?

Pagi tadi sebelum pergi ofis, sekali lagi saya check tekanan darah. Tetap sama iaitu 98/59. Saya pelik juga bila tiba-tiba tekanan darah saya rendah. Tak da pulak saya buat kerja teruk-teruk @ fikir masalah besar. Biasanya bila pregnant je tekanan darah saya rendah macam nie. Jadi waktu lunch ni sempatla saya google tentang TEKANAN DARAH RENDAH nie.

TEKANAN DARAH RENDAH  =  TEKANAN DARAH < 90/60 MMHG.
Kalau salah satu daripada tekanan darah ini yang rendah, tekanan darah kita tetap dikira rendah. Kesan daripada tekanan darah rendah ialah kita boleh pening dan pitam apabila otak gagal mendapat bekalan darah yang cukup.

Cth:                 109       /         52        = tekanan darah rendah
(normal)  /  (rendah) 
@  
84        /          69        = tekanan darah rendah
                       (rendah)   /  (normal)

Dari contoh pengiraan nie, memang tekanan darah saya rendah dan puncanya adalah  disebabkan saya cirit-birit (dehidrasi) semalam. Saya dah banyak kehilangan air dalam badan dan pengaliran darah ke kepala menurun. Inilah sebabnya kepala jadi pusing dan nak pitam. Masa taip entri ni pun kepala masih pusing dan mata tak larat nak angkat. Rasa macam nak cari bantal dan katil untuk baring dan lelapkan mata.

Petua Mengatasi TEKANAN DARAH RENDAH:
1. Makan lebih garam
2. Minum lebih banyak air
3. Bersenam selalu untuk menggalakkan pengaliran darah.
4. Ubah posisi badan secara perlahan-lahan – Jika bangun dari tidur, tarik nafas panjang selama beberapa minit, kemudian bangkit duduk perlahan-lahan. Setelah itu, barulah bangun berdiri. Tidur dengan kedudukan kepala sedikit tinggi dari badan juga dapat membantu mengatasi kesan graviti.
5. Pakai stoking elastik – memakai stoking ini pada kaki boleh mengurangkan darah turun ke kaki, lalu mengekalkan lebih darah di bahagian atas badan.
6. Makan dalam jumlah yang sedikit tetapi kerap – kurangkan makanan yang tinggi karbohidrat seperti kentang, nasi, pasta dan roti. Juga kurangkan ulam dan jeruk buah-buahan @ jeruk sayuran.
7. Makan lebih makanan berasaskan daging, ayam, makanan laut seperti kerang, sotong, udang dan ketam.

Ubat-Ubatan:
i) Fludrocortisone 
ii) Midodrine 
iii) Liquid Chlorophyl (boleh didapati di farmasi)

Petang nanti nak minta en husband carikan kerang atau ketam. Boleh masak sup ketam @ kerang rebus. Harap-harap anak-anakku hari ni tak buat perangai. Kesian la kat ibu, nanti kalau ibu pengsan sapa nak jaga kamu semua. Tentu abah pun pening kepala. Sian abahkan!

Dipetik dan disunting daripada :
http://www.epetua.com & http://www.penawar-lukimia.blogspot.com

Tiada ulasan:

Entri Popular