Khamis, 25 Julai 2013

Bunga Kekwa Pink @ Daisy

Assalamualaikum

Jom tengok bunga kekwa saya. Cantikkan? Ada dua kuntum bunga warna pink. Ini kali pertama pokok nie berbunga selepas saya alihkan dari polibag ke tanah. Bunga dan daun asalnya dah kekuningan dan mati. Selepas itu keluar daun dan bunga baru melalui pokok yang sama. Pokok nie saya tak da la beri perhatian sangat sebab sebelum nie daun dan bunganya layu dan kekuningan. Saya ingat pokok nie dah nak 'arwah' tapi rupanya bersalin 'kulit' baru. :) Saya siram dan letak juga baja di sekitar pokok ini walaupun dia dah macam 'hidup malas, mati tak mahu'. Huhu

Bunga lama yang kering tu saya petik dan taburkan bijinya ke dalam bekas semaian. Tak pasti biji benihnya bercambah atau tak. Sebabnya dalam bekas semaian yang sama saya taburkan benih bunga zinnia. Anak pokok banyak yang tumbuh tapi saya tak pasti ada tak anak pokok kekwa nie. Tunggulah anak-anak pokok nie membesar. Baru tahu sama ada pokok bunga kekwa nie ada pelapis ke tak. Harap-harap tue adalah...

Pokok kekwa pink nie, saya tanam di bawah awning rumah tapi sentiasa dapat cahaya matahari. Mula-mula dulu saya takut jugak nak letakkan pokok bunga nie terus di bawah matahari. Tapi selepas lihat perkembangannya saya rasa pokok kekwa memerlukan cahaya matahari yang banyak untuk kekal segar dan berbunga. Juga tak perlu di siram selalu. Memadai 3 kali siram/minggu dan membaja 1 kali/bulan.

Ada lagi dua pokok kekwa yang saya tanam. Bunga warna merah dan warna oren. Dua pokok nie saya tanam di bawah awning rumah dan matahari terus ke pokok hanya dapat pada waktu petang. Perkembangan pokok-pokok nie agak lambat berbanding kekwa pink. Mungkin cahaya matahari kurang. Daun dan bunga asalnya dah layu dan sekarang daun baru mula tumbuh. Cuma tak nampak tanda-tanda nak berbunga. Mungkinkah perlu diubah ke tempat yang banyak cahaya matahari?


Bulan Ramadhan nie, dah jarang saya belek-belek pokok-pokok di laman. Laman pun dah penuh dengan rumput. Sekali sekala en husband akan siram pokok-pokok di laman. Mmmm kesian pokok-pokokku. En husband ada mengadu pada saya. Katanya ada pokok yang merajuk dan tak nak membesar. Dari tanam dua bulan lepas hingga sekarang, pokoknya masih tak besar-besar jugak. Tak pela...saya masih tak peduli pun. Sekarang yang saya peduli apa yang nak di masak di dapur. Huhu

2 ulasan:

Tinsyaz berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tinsyaz berkata...

Baru belajar nak bela bunga daisy. Dah cuak macam apa dah bila bunga layu kena matahari tengahari siap daun layu.. ������

Entri Popular