Rabu, 24 April 2013

Hujan oh hujan!

Assalamualaikum

Petang semalam nak balik kerja, hujan mencurah-curah ke bumi. Langit kelam dan gelap. Sesekali kilat memancar. Jam baru 5.15pm tapi keadaan gelap tue dah macam nak malam. Sebelum turun dari pejabat sempat jugakla saya selak bidai tingkap tue untuk tengok cuaca yang semakin gelap. Dalam hati mesti kereta saya tak boleh keluar dari parking sebab kena 'block' dengan kereta lain. Kalau cepat-cepat turun pun mesti kena menunggu dalam kereta. Bila turun ke kereta memang sah saya harus menunggu lama sebab bukan sebuah kereta yang 'blok' kereta saya tapi dua buah. Kalau hari tak hujan bolehlah saya 'adjust' tolak kereta lain tue ke tepi bagi membolehkan kereta saya keluar dari parking. Tapi disebabkan hujan   tersangatla lebat, memang takla...nak buat kerja giler tue. Tak pasal-pasal basah lencun bermandikan hujan. 
Jadi HARUS lah menunggu dengan sabar. Dalam kereta bosan tak tahu nak buat apa, jadi kerja mengambil gambar diri sendiri. Ambil gambar, tak cantik, DELETE. Ambil lagi, tak cantik, DELETE...Orang yang dalam kereta sebelah kereta saya tue mesti menci tengok budak cute nie syok sendiri. Ada saya kesah! huhu...
Lastly, ambil gambar strereng kereta jer menjadi...stereng pun strereng la...Mmmm...
Hujan-hujan nie ingatkan jalan akan jadi sesak dengan orang yang berpusu-pusu nak balik kerja tapi tak. Mungki ramai yang ambil keputusan menunggu hujan reda sebelum meneruskan perjalanan balik ke rumah. Ha! oklah tue sebab saya boleh memandu dengan lancar dan cepat sampai ke rumah. J
Masa google-google tengok lauk apa nak makan untuk berbuka, saya ternampak menu ayam masak lemak cili api. Wah! nampak menarik dan meliurkan. Tambah-tambah perut berkruk krak plak petang semalam, terus dalam fikiran nak makan ayam masak lemak cili api nie. Nak beli kat kedai memang tak dapatla. Mana ada kedai yang jual lauk pauk petang-petang nie. Jadi saya terpaksalah mintak en husband belikan bahan-bahan mentah di TESCO. Hujan-hujan nie paling senang parking dekat TESCO sebab tak basah dek hujan. Parking TESCO Mergong dalam bangunan jadi  memang mudah nak beli barang waktu hujan. 

Saya terus balik ke rumah. Ingat nanti bila hujan reda baru nak pergi ambil dua budak kecik tue dekat rumah pengasuh. Rupanya en husband dah pergi ambil budak-budak tue lepas balik dari TESCO. Nasib baiklah saya dah siapkan bahan-bahan yang ada di rumah untuk ayam masak lemak cili api tue sementara en husband bawak balik ayam dan santan. Kalau tak memang tak menang tangan jugaklah. 

Biasanya bila waktu hujan, saya @ en husband ambil anak-anak dari rumah pengasuh, wajib kami mandikan mereka berdua di rumah walaupun baru mandi di rumah pengasuh. Sebabnya kadang-kadang waktu mereka nak nak kereta tue, terkena tempias hujan, jadi takut demam. Anak-anak saya nie memang jenis cepat demam. Sistem imun mereka masih rendah. Jadi bila mereka sampai di rumah, terus saya mandikan mereka. Dah selesai uruskan mereka barulah boleh fokus untuk memasak.J

Ayam masak lemak cili api
Sayur campur
Ikan pekasam goreng
Inilah orang-orang yang sibokkkkk berbuka
Aleesya baru belajar bertatih. Bolehlah selangkah dua dalam umur 10 bulan setengah nie. Minggu depan 1 Mei genap umur Aleesya 11 bulan. Yasmin dan Amani umur 11 bulan dah boleh berjalan. Jadi kami sekeluarga tak sabar menunggu Aleesya boleh berjalan. Nak tunggu Aleesya boleh pecahkan rekod Yasmin dan Amani tak, berjalan ketika umur 11 bulan. J
Tengah seronok-seronok Aleesya bertatih, Yasmin pulak mengacoooo..Kacau daun tul Kak Min nie....Hilang fokus si Aleesya nak berjalan.
Sementara mereka bermain tue, saya berbuka la sesorang atas meja. Hujan-hujan nie dengan perut lapar, makan nasi panas-panas dengan ikan pekasam goreng pun sodap. Menjadi juga  ayam masak lemak cili api yang pertama kali saya masak nie. Resepinya saya google jer dari http://blogresepi.blogspot.com

Sekian.

Tiada ulasan:

Entri Popular