Selasa, 30 April 2013

Yasmin pun nak cuti!

Assalamualaikum

Biasanya waktu pagilah waktu yang paling sibuk. Mana nak bersiap pergi kerja, nak solat, nak bebelkan Yasmin mintak pakaikan baju cepat-cepat supaya sempat sarapan sebelum ke sekolah, nak siapkan sarapan untuk Yasmin, kemaskan beg untuk anak-anak yang akan dihantar ke pengasuh, nak panaskan enjin kereta, kejutkan Amani dari tidur dan bla..bla..bla...Itu tak termasuk melayan karenah Aleesya yang sentiasa mintak didukung jika dia bangun awal. Nasib baiklah en husband banyak membantu. J

Tapi hari ini, saya tak kelam kabut macam biasa. Boleh buat kerja ‘slow motion’. Tak perlu bebel dekat Yasmin cepat buat itu ini. Yasmin pun naik hairan saya tak tukar baju dan mekap cantik-cantik (wah! Puji diri sendiri yerk mekap cantik. Cantik pada mata saya dan en husband jer dah memadai. Kalau en husband puji cantik, mudah-mudahan saya dapat pahala sebab sedapkan matanya memandang isterinya yang come ini...hehe).

Yasmin sibuk bertanya “ibu, pasaipa ibu pakai baju (baju tidur) nie, ibu?”. Tak sempat jawab, dia tanya lagi “ibu, tak kerja ka hari nie?”. Baru nak buka mulut jawab “iii”, ada lagi soklannya “pasaipa ibu tak kerja, ibu?”. Saya tunggu dua tiga saat...ok, dia dah takda soalan.

“Ibu cuti hari nie. Kena jaga Amani dan Aleesya. Tok Amani kena pi klinik jumpa doktor, ambik ubat.”

Yasmin senyum. “Min tak mau pi sekolahlah. Min nak dok dengan ibuuuu...”

Ha! Banyak cantik. Patutla banyak benau soklannya. Rupanya nak cari alasan tak pergi sekolah. Eeeerr...takda! takda! Jangan harap dapat memonteng yer.

“Min pi sekolah hari nie jer. Esok ada sukan. Hari ni Min kena berlatih dekat sekolah. Esok, ibu, abah dan Amani pi tengok Min bersukan. Ibu dengan Amani nak tepuk tangan dekat min dan jerit dekat Min “cepat!...cepatttt! Miiinnn....”. Nanti Min menang dapat hadiah.” Yasmin senyum. Mood dia dah ok la tue. Itu belum tentu lagi esok dia menang dan dapat hadiah. Esok kalau kalah maknanya ibu @ abah kena keluarkan duit sendiri belikan hadiah untuk Min. Kalau tak, mesti muka monyok jer balik rumah.

Sebelum pergi sekolah WAJIB bersalam dengan ibu & abah. Yasmin dah jadi rutin hariannya tapi Amani sebelum pergi rumah pengasuh kadang-kadang jer salam. Ikut mood.
Yasmin ke sekolah dengan en husband. Saya plak pagi-pagi trip menghantar anak-anak ke rumah pengasuh. Perlu bahagi tugas kepada dua trip. Kalau tak, memang kalut jugak en husband untuk hantar anak-anak ke sana sini. Bertentang arah plak tue.
Mmmm.....Anak-anak nie, kita kena sedia bagi pujian @ hadiah kalau buat sesuatu. Kalau tak, pasti buat kerja tak ikhlas dengan muka masam mencuka @ pun tak buat terus. Tapi saya rasa sikap macam nie normal bukan kanak-kanak saja, malah peringkat remaja hinggalah orang dewasa sekalipun, suka balasan di atas perbuatan mereka. Dalam agama pun, setiap perbuatan ada balasan dosa dan pahala. Jadi renung-renungkan dan selamat beramal! J
Yasmin dengan uniform T.shirt Tadika An-Najjah & Amani uniform Baju tidur. Bangun tidur tak sempat mandi, nak jugak 'interpreme'.

Sekian.

Tiada ulasan:

Entri Popular